Elkészültek az újgenerációs tankönyvek; a héten az összes megrendelt kiadványt kinyomtatják, nagy részüket egy debreceni nyomdában. A könyveket, szöveggyűjteményeket és feladatlapokat ezerötszáz iskola teszteli ebben a tanévben, majd a tapasztalatok alapján jövőre újraszerkesztik azokat. Ezzel egy időben egy honlapon digitálisan is elérhetővé válnak - olvasható az inforadio.hu-n.
A hangokkal ismerkednek a kiselsősök. A következő tanévben már új pedagógiai módszerekkel és új tankönyvekből tanulhatják meg az olvasást, az írást és a számolást. A kísérleti könyvek abba az1500 iskolába jutnak el, ahol a pedagógusok vállalták, hogy ezekből tanítanak - mondta az InfoRádiónak Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója.
"A napokban gördülnek le az utolsó tankönyvek a nyomda szalagjáról annak a programnak a keretében, amely lehetővé teszi az első, második, ötödik, hatodik, kilencedik és tizedik évfolyamon - indulásként -, hogy magyarból, matematikából, környezetismeretből, természetismeretből, történelemből, erkölcstanból új tankönyvek készüljenek, egyéves kipróbálási időszakra. A következő évben pedig átdolgozzuk ezeket."
A korábbi általános iskolai elsős olvasókönyvek előnyeit sűrítették össze az új tankönyvekben - mondta az InfoRádiónak adott interjújában az egyik szerző, Kóródi Bence. Hangsúlyozta: a szeptembertől elérhető kiadványok fő célja az anyanyelvi fejlesztés és a szövegértés megalapozása.
"Az volt a cél ezzel a tankönyvvel, hogy az eddigi tankönyvfejlesztési, oktatáskutatási és oktatási tapasztalatokat úgy tudjuk beépíteni, hogy az a mai gyerekek számára a legkönnyebben kezelhető legyen és a legkevesebb akadállyal jussanak túl a betűk tengerén. Minden könyvben volt sok jó, tantárgypedagógiailag, ezeket most komplex készségfejlesztéssé próbáltunk alakítani."
Az olvasáshoz fontos motiváció felélesztése, a szövegértés erősítése, és az olvasási rutin megszerzése. Ezeket szeretnék elérni a szerzők az általános iskola második osztályosainak készült új olvasókönyvekkel - közölte Farkas Andrea tankönyvíró.
"Az olvasásstratégiai módszer az egyik kulcsfontosságú eleme ennek a könyvnek, a szövegértés fejlesztésének alapja például az a struktúra, amit ezzel a szövegértési stratégiával meg tudunk támogatni. A szókincsfejlesztés ugyanezt a célt szolgálja. Nagyon fontos például a közmondásoknak, a szólásoknak, az állandósult kifejezéseknek a szerepeltetése."
A felsősök könyvei is változnak. Az eddigi történelemkönyvekben található hibák biztosan nem lesznek benne az új kísérleti kiadványokban - mondta Németh György, az ELTE Ókortörténeti Tanszékének professzora, az ötödikeseknek és kilencedikeseknek szóló kiadványok egyik szerzője.
"A gimnáziumi tankönyvekben azt látjuk, hogy Constantinus az első keresztény császár, nem volt az, a halálos ágyán vette fel a kereszténységet, még a keresztény legenda szerint is. Vagy hogyan kerül egy folyamatábrába az, hogy a konzuloknak vétójoguk volt, amikor éppen a konzulok és a szenátus hatalma ellen kapták a néptribunusok. Az ötödikes tankönyvnél a legnagyobb változás az, hogy történetmesélő, bizonyos csomópontokat emeltünk ki, nem lehet egy ötödikes gyerek torkán lenyomni a teljes világtörténelmet a neandervölgyi ősembertől a XXI. századig, kevés az évszám, viszont sokkal több a mindennapi élet"
A kísérleti tankönyvek tanári példányait a pedagógusok a tervek szerint augusztus 20-ig megkapják. A kiadványok, szöveggyűjtemények, különféle feladatsorok a nemzeti oktatási portálra is felkerülnek, ahol bárki számára elérhetők lesznek. A 2018-ig tartó tankönyv-fejlesztés 4,6 milliárd forintból valósul meg uniós forrással.
Meghallgatom |
Forrás : inforadio.hu
Utolsó kommentek